Saturday, February 9, 2008

music sound me better. u r my forever friend.

Of friends and music.

Ya.ya.

“nab”

“yes dear”

“do u love me”

“who r u”

“maisarah”

“I mean who r u to me?”
“ur,music..nab”

“so I absolutely love u”

Nothing much means to me. I just love music and friends. But music comes first. Music never hurt me. But friends.. maybe. Interfere me. Ya. Ya. Aku keyboardist yang setia. Tidak merdu tidak mengapa. Yang penting kami berkasihan. Sungguh. Aku tidaklah sungguh tahu memuzikkan alat itu.. tapi dia menyenangkan aku. Menerima aku seadanya.

Lagipun, itu sahaja yang aku ada. Tidak lebih, kurang mungkin.

Aku bukan peramah.tapi talkative. Kerana itu mungkin aku jarang making friend. But always make friends stay with me. Sungguh. Aku tidak bijak bersosial. Pembetulan. Kurang bijak.
Boleh, tapi mungkin tidak sempurna.

Tapi aku boleh bercakap. Ye lah. Maksud aku becakap secara total.

Beerti aku tidak akan berhenti selagi tidak disuruh.

Hahaha.

Imbas kembali.

Suatu malam sewaktu aku form one. Ya. Sewaktu masih berhingus seperti kawan kepada si shin chan dalam siri kisah hidup separa normalnya itu.

Black out.

Around 2 am. baru electric ada balik.

Sorang kawan aku bangun untuk iron baju. Baju yang baunya ala-ala. Almaklum akan kesibukan kanak-kanak form one di hostel. Bilik basuh pun dia tak tahu kat mana. Lainla aku. My mum fetch the laundry weekly atm. Opss,twice a week. Jujur.
Kembali kepada cerita.

Alkisah pula.katil dauble decker aku (saja nak tulis walaupun aku duduk bawah), betul-betul tepi board iron dalam dorm Mashitoh atau dikenali sebagai D02 tu. Bukan kelebihan.tapi malang.
Setiap peng-iron akan meninggalkan hangernya di katil aku. Selepas itu, hanger-hanger itu akan jadi latihan acara lontar peluru aku. Dalam loghat kedah yang pekat ianya berbunyi : “aku himbau keluaq”.
Tinggalkan kisah katil aku tu. Si kawan aku ni pulak jenis takut tingkap. Memandangkan board iron tu tepi tingkap, jadi tangan kasar dia pun merayap. Gerak aku. Aku bangun.

“awat we?”

“ teman aku nab.. aku nak iron..”

“esok la..”

“esok kang jam..”

“aku ngantukla..”

“kejap je.. I ll pay your breakfast “

Terus aku buka mata. Serentak itu jugalah bau yang ala-ala itu menusuk hidung aku.
Sabar. Ada himahnya.

Sementara menunggu rakan aku meng-iron uniform sekolahnya.. aku tutup hidung?

Tidak.tidak.tidak.

Tidak sampai hati sebenarnya.
Aku talk-talk dengan dia.

Well, aku cerita pasal macam mana raja boleh jadi raja. Serta perkaitannya.
Perkaitan-perkaitannya. Tidaklah panjang. Sedang-sedang.

Kawan aku yang boleh dikatakan agak tidak bernasib baik hening pagi itu menggagahkan diri mendengar cerita aku. Baju dah siap iron. Dia sedang berdiri di tepi katil aku mendengar penghabisan cerita. Walaupun tak ada sebenarnya.

Aku terus bercerita. Tak silap aku, nama ratu diana pun aku sebut. Apa kaitan aku tak pasti.
Sebab aku ingat kawan aku tu ada tanya. Diana tu anak raja negeri mana pulak? Aku jawab :

Perlis kot.

Haha.

Sedang seronok aku bercerita.. aku nampak kawan aku yang sorang lagi.. bukan jadi putih.
Dia bangun. Dan duduk. Terkejut jugakla. Tetiba je kan.

Lepas tu?
Dia tidur balik macam biasa.

Aku pun sambung cerita. Cerita kat kawan aku yang setia ni macam mana seorang anak raja pernah hantar emel dekat aku. Entah betul entah tidak. Aku pun tak pernah siasat. Lantaklah.

Dia pun dengar je…

Tiba-tiba.
Ada ringing.

Bukan firedrill. Tapi jam loceng kawan sebelah aku. Ooh. Dia silap set la tu. Baru pukul berapa ni.

Salah.
Kawan aku si tuan punya jam tu menghentikan ringing jam. Dia bangun.

Mungkin nak ke toilet.

Tidak. Sebab dia bawa towel. Siap gerak kawan atas dia pulak.

Aku pun tanyalah. Apa dia nak buat.

“nab.. da pukul 6 ni.. aku nak p mandi la. Kena mandi wajib hari ni.”

“Whatttttttttt????”

6?

Dan begitulah bagaimana tidur aku berakhir. Tidak bersebab. Aku masih menyesali tindakan aku yang nekad bercerita tentang raja-raja di Malaysia malam itu.












No comments: